• 28 stycznia 2023

Święta Bożego Narodzenia już prawie za pasem, a Nowy Rok za rogiem. To czas zakupów, imprez i jedzenia na mieście co drugi dzień. Wszyscy wiemy, że musimy zamawiać rozsądnie, kiedy jemy poza domem, ale czy wiesz, że małe rzeczy, takie jak restauracja, którą wybierasz i kolejność zamawiania, kiedy jesz z przyjaciółmi, mogą wpłynąć na liczbę kalorii?

Idź do słabo oświetlonego miejsca zamiast głośnego lokalu gastronomicznego: Tak, nawet jeśli romans nie jest na kartach! Powodem jest to, że światło świec i jazz sprawiają, że ludzie jedzą o 18% mniej - co przekłada się na około 120 kalorii mniej na posiłek - w porównaniu z jasnym i głośnym otoczeniem. Brian Wansink, autor książki Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think, twierdzi, że zrelaksowana atmosfera spowalnia żucie, a "w końcu jedzenie trwa średnio osiem minut dłużej".

Kiedy wychodzisz z przyjaciółmi, zawsze zamawiaj pierwszy: W ten sposób masz większe szanse na wybranie posiłku/opcji, która jest zgodna z twoimi celami w zakresie zdrowego odżywiania. Grupy ludzi mają tendencję do wybierania podobnych rzeczy; więc jeśli przyjaciel zamówi pizzę z podwójnym serem, są szanse, że reszta gangu się do tego przychyli. Jeśli zamówisz zieloną sałatkę z zupą na początek, nie zostaniesz zachęcony. Mężczyźni muszą o tym pamiętać, ponieważ mają tendencję do przejadania się podczas posiłków z kobietami.

Dwoje to towarzystwo, więc stosuj się do tej zasady: Zasada trzech może i obowiązuje gdzie indziej, ale kiedy jadasz na mieście, zasada dwóch pomoże ci zdobyć punkty. Pozwól sobie wybrać rozsądne danie główne/entrée i sparować je tylko z dwoma innymi rzeczami do jedzenia i picia. Jeśli chcesz chleb i kieliszek wina, pomiń przystawki i deser. Jeśli wybierzesz wino i deser, Twoim głównym daniem powinna być sałatka. Ludzie, którzy stosują zasadę dwóch dań, jedzą o około 25 procent mniej, ponieważ zmusza to do zastanowienia się nad tym, co zamawiają lub jedzą.

Najpierw warzywa, potem cała reszta: Kiedy jesteś w bufecie, zwyczajowo najpierw zaglądaj do stołu z sałatkami. Dlaczego? Badanie przeprowadzone przez Cornell University wykazało, że trzy potrawy, które widzisz jako pierwsze w bufecie, stanowią około 66% jedzenia, które zabierasz z powrotem do stolika. Jeśli zaczniesz od sałatek, większość z tych 66% będzie zdrowa. I niskokaloryczne!

Zmniejsz spożycie mięsa: Badanie z 2013 roku opublikowane w American Journal of Nutrition and Dietetics wykazało, że wegetarianie mają tendencję do bycia ogólnie szczuplejszymi i zdrowszymi niż osoby jedzące mięso. Może nie jest możliwe, aby zrezygnować z mięsa całkowicie, ale można odchudzić posiłek zastępując niektóre mięso białkiem roślinnym. Spróbuj zastąpić mieloną wołowinę, keemę lub małe kawałki mięsa czarną fasolą, grzybami lub kawałkami soi.

Poproś o ostrą i pikantną porcję: Dodanie do jedzenia dodatkowej szczypty chili może zapobiec przejadaniu się. Badania przeprowadzone na początku tego roku i opublikowane w czasopiśmie PLOS ONE pokazują, że kapsaicyna, cząsteczka zawarta w chili, która zapewnia "gorące" uczucie, może wskazać, czy się przejadasz i może sprawić, że przestaniesz, wywołując uczucie "bycia pełnym". Przekłada się to na spożywanie mniejszej ilości pokarmów i nie przybieranie na wadze.

Shun the silverware and choose chopsticks: You may not be so adept at eating with chopsticks but practice till you're passable. Ta strategia pomoże ci zjeść o wiele mniej jedzenia niż standardowa srebrna zastawa, ponieważ nie ma możliwości wepchnięcia jedzenia do ust. Pałeczki spowalniają cię, pozwalają ci wziąć mniejsze kęsy i sprawiają, że w końcu jesz mniej jedzenia.

Poza zasięgiem wzroku to poza zasięgiem umysłu:Przebywanie w zasięgu wzroku podczas bankietu z jedzeniem nie jest dobrym pomysłem. Brian Wansink, autor książki "Slim by Design: Mindless Eating Solutions for Everyday Life, napisał, że ludzie mają dietę "see food": "Widzisz jedzenie i jesz je tylko dlatego, że tam jest". Bycie w bliskim sąsiedztwie rozprzestrzeniania się bufetu sprawia, że jesz o 15 procent więcej, wykazały jego badania. "Widząc to, wypełnia twoje myśli jedzeniem", mówi. "A obserwowanie ludzi wracających do bufetu sprawia, że myślisz, że to bardziej normalne, aby iść po sekundy, tercje i czwarte" - dodaje. Dlatego podnieś swój talerz i usiądź przy stole, który wygląda przez okno.

Zwracaj uwagę na swoje maniery przy stole: Ludzie, którzy umieszczają serwetkę na kolanach podczas jedzenia poza domem, zwykle mają zdrowszy wskaźnik masy ciała w porównaniu z tymi, którzy tego nie robią, odkryli naukowcy z Cornell University. "Dzieje się tak, ponieważ używanie serwetki odzwierciedla dobre maniery przy stole, a uważni jedzący często zwracają większą uwagę na to, co jedzą - a w rezultacie na to, ile kalorii spożywają" - mówi Wansink. Pamiętajcie więc o etykiecie podczas jedzenia poza domem!

Top